Logo szkoły

67-222 Jerzmanowa

ul. Obiszowska 25

Tel: 724-846-572

KWIECIEŃ

Tematyka cykliczna:

1. Radosna Wielkanoc

2. Strażnicy książek

3. Eko stylem życia

4. Gospodarstwo dawniej i dziś

 

Radosna Wielkanoc


Cele ogólne


OBSZAR FIZYCZNY
• wdrażanie do przestrzegania zasad kulturalnego zachowania przy stole
• kształtowanie umiejętności nakrywania stołu i posługiwania się sztućcami
• wdrażanie do przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa podczas zajęć kulinarnych
• wdrażanie do dbania o higienę oraz kształtowanie umiejętności dostrzegania zagrożeń wynikających z jej nieprzestrzegania; kształtowanie świadomości, że wiele chorób przenosi się przez brudne ręce
OBSZAR EMOCJONALNY
• doskonalenie samopoznania oraz umiejętności dostrzegania odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
• kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
• kształtowanie empatycznej postawy wobec osób potrzebujących pomocy
OBSZAR SPOŁECZNY
• wdrażanie do przestrzegania zasad i norm w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
• dokonywanie oceny postępowania swojego i innych
• kształtowanie umiejętności dostrzegania potrzeb osób w najbliższym otoczeniu i wspieranie ich
• kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby, rozumienia swojej roli i wiążących się z nią zadań, jako członka rodziny (córka/syn, wnuczka/wnuczek, siostra/brat), grupy przedszkolnej
• kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem przez dostrzeganie piękna: tradycji, historii, sztuki
• wdrażanie do kultywowania zwyczajów i tradycji regionalnych oraz rodzinnych
OBSZAR POZNAWCZY
• wzbogacanie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami świąt Wielkanocy
• budzenie zainteresowań przyrodą, rozwojem roślin i zwierząt
• wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych
• kształtowanie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych
• kształtowanie umiejętności planowania zajęć w kalendarzu
• poszerzanie znajomości liter: litery „j”, „J”
• tworzenie i odczytywanie szyfrów według przyjętego kodu
• doskonalenie umiejętności dostrzegania, kontynuowania i przekładania rytmów na inne reprezentacje
• doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według rożnych kryteriów
• doskonalenie umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby
• doskonalenie orientacji w przestrzeni sieci kwadratowej
• doskonalenie umiejętności rozróżniania podstawowych figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt)
• prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności (przelewanie wody do różnych naczyń)
• bogacenie doświadczeń w zakresie mierzenia płynów, wspieranie rozwoju dziecięcego myślenia w zakresie stałości objętości oraz ustalenie wspólnej miary objętości cieczy

 

Strażnicy książek

Cele ogólne


OBSZAR FIZYCZNY
• zachęcanie do aktywności ruchowej, zabaw na świeżym powietrzu oraz uprawiania sportu
OBSZAR EMOCJONALNY
• kształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu książek na emocje i nastrój
• doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji
OBSZAR SPOŁECZNY
• doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny, oceny innych, z zastosowaniem adekwatnych określeń oraz wczuwaniem się w sytuację i odczucia danej osoby
• wdrażanie do przestrzegania reguł w grach planszowych (konstruowanie gier, ustalanie zasad, rozgrywanie gier zgodnie z przyjętymi regułami)
• wdrażanie do samodzielnego podejmowania decyzji oraz ponoszenia ich konsekwencji
• kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem, przez dostrzeganie piękna: języka, literatury
OBSZAR POZNAWCZY
• kształtowanie umiejętności dostrzegania różnic pomiędzy książkami
• kształtowanie umiejętności konstruowania wypowiedzi poprzez zachęcanie do opowiadania o swoich ulubionych książkach i bohaterach
• poszerzanie słownika czynnego i biernego związanego z tematyką książek, czytelnictwem
• doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem, po kolei i nie przeszkadzania innym podczas wypowiedzi
• wdrażanie do wypowiadania się w sposób zrozumiały, poprawny pod względem gramatycznym i logicznym
• kształtowanie umiejętności recytowania wierszy grupowo i indywidualnie, ze zwróceniem uwagi na prawidłową regulację oddechu, zachowanie pauz, tempa, rytmu, natężenie głosu
• wdrażanie do odtwarzania według wzoru oraz do układania własnych kompozycji z mozaiki geometrycznej
• doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi

 

Eko stylem życia

Cele ogólne


OBSZAR FIZYCZNY
• systematyczne uczestniczenie w zabawach ruchowych i zajęciach gimnastycznych
• doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych, wykonywania prac plastyczno-technicznych, organizowania i sprzątania miejsca pracy
• doskonalenie samokontroli wykonywanego ruchu graficznego
OBSZAR EMOCJONALNY
• kształtowanie postawy godzenia się z porażką czy przegraną, radości z sukcesów innych
• kształtowanie potrzeby reagowania na zauważone zagrożenie lub krzywdę wyrządzaną zwierzętom oraz empatycznego stosunku do świata przyrody
OBSZAR SPOŁECZNY
• doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych, wczuwania się w sytuację i odczucia danej osoby oraz dokonywania samooceny
• wdrażanie do przestrzegania zasad uczciwej rywalizacji podczas gier zespołowych, konkursów, zawodów sportowych oraz reguł w grach planszowych
• wdrażanie do podejmowania działań służących osiągnięciu wspólnego celu (zespołowe planowanie, realizowanie zadań, odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy)
• kształtowanie postaw proekologicznych w codziennym życiu (segregacja odpadów, oszczędzanie wody i energii (np. zachowania z codziennego życia, udział w akcjach „sprzątanie świata”)
• kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć (stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy)
OBSZAR POZNAWCZY
• doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń
• wzbudzanie zainteresowania czytaniem i literami: litery „g”, „G”
• kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów i tekstów z poznanych liter
• rozwijanie kreatywności i wyobraźni przez łączenie technik plastycznych
• doskonalenie umiejętności wykorzystywania piktogramów do kodowania informacji
• doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach i zbiorach zastępczych
• kształtowanie umiejętności stosowania symboli matematycznych i prawidłowego ich odczytywania
• poszerzanie wiadomości o zagrożeniach dla przyrody wynikających ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka (zanieczyszczanie wody, powietrza, gleby)
• poszerzanie wiadomości na temat sposobów redukowania niekorzystnego wpływu na przyrodę przez działania proekologiczne

 

Gospodarstwo dawniej i dziś

Cele ogólne


OBSZAR FIZYCZNY
• doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, z wykorzystaniem właściwych sposobów łączenia, montowania
• doskonalenie umiejętności kreślenia wzorów, szlaczków w liniaturze, z zachowaniem regularnego odstępu między elementami graficznymi
• doskonalenie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych, rozgrywek sportowych
OBSZAR EMOCJONALNY
• wdrażanie do stosowania własnych strategii radzenia sobie w sytuacjach trudnych emocjonalnie
• kształtowanie umiejętności szukania wsparcia w sytuacjach trudnych dla dziecka emocjonalnie, z którymi nie potrafi sobie poradzić
• prawidłowa reakcja na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom
• dostrzeganie, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawianie w stosunku do nich życzliwości i troski
OBSZAR SPOŁECZNY
• doskonalenie umiejętności pełnienia określonej roli w grupie
• doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny, oceny innych z zastosowaniem adekwatnych określeń oraz wczuwaniem się w sytuację i odczucia danej osoby
• kształtowanie postawy szacunku dla pracy rolników wdrażanie do kultywowania zwyczajów i tradycji regionalnych oraz rodzinnych
OBSZAR POZNAWCZY
• wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt domowych, hodowlanych, egzotycznych
• wzbogacanie wiedzy na temat postępu technicznego w gospodarstwie rolnym
• doskonalenie umiejętności płynnego mówienia podczas rożnych form wypowiedzi i sytuacji
• kształtowanie umiejętności deklamowania wierszy grupowo i indywidualnie
• kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów z poznanych liter
• kształtowanie umiejętności układania wyrazów z liter i zdań z rozsypanek wyrazowych
• kształtowanie pojęcia liczby dziesięć
• rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 0 do 10
• dostrzeganie znaczenia liter oraz cyfr i numeracji w życiu codziennym
• kształtowanie pojęcia stałości liczby elementów zbioru
• kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania w zabawie oraz w sytuacjach użytkowych
• bogacenie doświadczeń w zakresie mierzenia długości, wspieranie rozwoju dziecięcego myślenia w zakresie stałości długości
• dostrzeganie znaczenia stosowanych miar w życiu człowieka